Bartholomeus-dagen !



Som utlovat, här är mitt inlägg om Satan och den 24 augusti. Tja, var jag ska börja. Vi brukade fira Bartolomeus dagen (fiesta!) i "mammas staden" näg jag var barn. I kyrkan fanns det en stor tavla med en man som stod och en annan som kom ut ett hål (man kunde bara se hans huvud men hade ett hemskt ansikte, brrr!). Tyvärr har jag inte hittat bilden av tavlan. Men djävulen har verkligen ett för hemskt ansikte, tror mig.

        
                                                       Święty Bartłomiej i Szatan !

• Mamma och jag i kyrkan :

. Moi : Mamma, vem är dessa män på tavlan ?

. Mamma : Den man som står är Sankt Bartolomeus och annan är Satan. Den heliga förhindrar den fallna ängeln att fly från helvetet. Men det finns en överenskommelse mellan Gud och Satan. Om djävulen är lugnt varje år, så han får komma till jorden och göra vad han vill, när han vill men bara för  en timme varje 24 augusti....Bartolomeus-dagen.

. Moi : Men det är idag. Mamma, jag är rädd...Varför låter Gud honom fria ?

. Mamma : Gud har sina skäl till sitt val (-kul svar!).

                                              
                                                                       I'm here !

Och faktiskt var jag verkligen rädd. Jag tittade runt omkring mig av rädsla för att se Satan. Jag har aldrig glömt den här historien. Det kan vara sant ! T. ex : Bartolomeinatten

                                                         
                                                   Jippie, jag ska jogga nu. Ciao !

Var försiktig, chère petite polonaise ! Var försiktig ! Men jag har glömt att du inte behöver vara rädd eftersom du är en ängel  ;-)




Kommentarer
Postat av: Casia

I love your mom's comment! :-)



Men tänk så här - vilken tur att Djävulen bara minglar runt på jorden under en dag. Kunde vara värre. Eller... Han finns ju här trots allt, förklädd och gömd i människors svarta själar (såna finns ju tyvärr också). Men kom ihåg - you have to give him acess to your heart before he can enter! :-)



Nu ska jag hoppa in i bilen, åka till mormor och plantera några blommor till henne. Ciao, Froggie!

2010-08-24 @ 18:27:01
Postat av: FredVisgot

Min kära mamma är en underbar kvinna och så smart -men du är smartare än henne, it's true :-)



Merveilleuse petite polonaise qui voit toujours le bon côté des choses et de la vie :-)

Ja, vilken tur vi har ! Mitt hjärta tillhör honom absolut inte. Oh, nej, jag tror att jag just förlorat nyckeln till mitt hjärta. Hur gör jag nu ? ;-)



Du älskar verkligen din mormor. Så sällsynt! Det är så vacker att jag vill hylla henne på bloggen ikväll. Du skulle inte existera utan din mormor. När ser jag den här kärlek så vet jag att hon var en underbar kvinna med ett stort hjärta. Elle est un ange comme toi.



Oh, chère petite polonaise, du kan inte veta hur mycket jag beklagar aldrig ha berättat för min kära mormor som jag älskade henne. Det fanns en speciell länk mellan hon och jag, you know. Jag upptäckte att jag var hennes favorit barnbarn på hennes begravning. Et je ne sais pas pourquoi. Vi talade ofta tillsammans fram till kl 02:00-03:00. Och jag pratar fortfarande med henne (nästan alla kvällar) även om jag inte vet om hon kan höra mig där uppe. Oh la la, Detta är första gången jag berätta för någon -även inte mina föräldrar och Christelle. Det är så skönt.



Czesc, Casia!

2010-08-24 @ 19:47:08
URL: http://fredvisgotbaraosssjalva.blogg.se/
Postat av: Casia

Hehe, ett förlorat hjärta ger nog inte Herr Djävul åter :-) Men det behöver du inte oroa dig för nu, hehe.



Oh, vad fint sagt av dig om min mormor! Ja, hon var verkligen something else. Som min andra mamma. Jag pratar också med henne ibland, hon är ju alltid med mig.



Vet du, Froggie - ibland behöver vi inte berätta för dem vi står så nära att vi älskar dem. De vet ändå. Din mormor visste, så oroa dig inte. Hon visste då och hon vet nu.



Självklart kan hon höra dig - det är bara du som inte kan höra henne.



Vissa band går inte att klippa. Inte ens om de sträcker sig mellan flera dimensioner, Froggie. And that is a fact.



Nu ska jag andas lite (i den här världen) innan jag drar mig tillbaka (i den andra världen). Natti, Froggie!

2010-08-24 @ 20:46:09
Postat av: FredVisgot

Casia, det är verkligen inte roligt. Nu är jag en fånge i mitt eget hjärta. Ingen kan gå in, snyft, snyft! I'm a poor lonesome frog and a long long swim from pond.



Nej, Casia. Vad är fint är din mamma, dig med din änglalik mormor, tillsammans. Ni är för söta så :-)



Din mormor och min mormor är kanske vänner där uppe och dricker te tillsammans då och då. Och de pratar om...Oh, non ;-)



Merci för dina så snälla tröstande ord. You have a really beautiful soul. Hoppas du hade en fin natt och ditt flyg ska gå bra till huvudstaden ! Hälsa din syster - Bisous, petite polonaise !



ps : Kan du säger på polska till din mamma : "Hej då, Casias mamman" :-)

2010-08-25 @ 07:13:54
URL: http://fredvisgotbaraosssjalva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0