Osynliga varelser


 

Jag har precis avslutat läser en bok som jag lånat av en vän. "Le Quai de Ouistreham" skriven av en berömd fransk journalist, Florence Aubenas (kidnappades i Irak). Hon gjorde en undersökning så att känna livet på en person som lever med osäkra jobb (städerska/cleaning woman). Journalisten hade inskriven vid arbetsförmedlingen under falsk sortäkthet. Hon städade på flera företag däribland färjor till Ouistreham.

Florence beskriver perfekt den svåra situationen för dessa människor. Dessa män och kvinnor (cleaning women/men) är föraktade av andra. Folk pratar inte med dem, inga leenden, ingen respekt. Boken är välskriven och får oss att fundera över förhållandet mellan individer i arbetslivet.

Jag mindes en bok att jag läste ett par år tidigare, "Black Like Me" av John H. Griffin, en amerikansk journalist som bytt färgen på sin hud, levte sex veckor bland afro-amerikaner och fördömde rassegregering i USA med denna bok (den gav en internationell respekt till honom).

Vi är mer humana med djur än människor, tror jag. Hope or despair?


God natt - Bonne nuit - Dobranoc !




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0