Själen av ett land !



Bonsoir, petit ange de lumière ! Det var min lärare på svenska som fick mig att upptäcka Luciafirandet när jag var på universitetet. Åh, vad jag var ung då ;-) Jag sjöng Lucias sånger i korridorerna med några svenskar och fransmän och jag brukade kolla programmet på svenska TV på nätet. Mormor blev jätteglad när hon såg "Luciamorgon" på nätet. "Oh, vad söt Lucia är !" sa hon med stjärnor i ögon (ett år innan hon dog, hennes sista jul).

              
                                                            The Soul of a Nation ! 

Det är en fin tradition. Jag är inte en man av tradition men tycker det är viktigt att en nation inte glömmer vissa traditioner som detta. De är en del av själen av ett land. Man kan leva i våra moderna samhällen med traditionerna. Det är en enkel fråga om balans. Man bör inte förkasta det ena eller det andra, annars förlorar man vår själ. Det är därför jag tycker att det finns så många problem i ett land som Frankrike. Man accepterar inte vissa saker från the past. Man ett land som inte vill sitt förflutna är dömt att försvinna  kartor och mäns minnet. 

                              
                              "Kocha...
                               lubi... szanuje... nie chce... nie dba...
                               żartuje... w myśli... w mowie... w sercu... na ślubnym kobiercu"
 haha ;-)

Jag har det bästa exemplet för att stödja min idé : Polska ! Polackerna glömde aldrig vem de var även när deras land var delat mellan grannländer. Så traditionerna blev deras kollektiva minne. Och så en dag...Detta är vad som hjälpte återfödelsen av Polen. "Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy" ;-)

                                                    

                                             Śpij dobrze, Aniołeczek !

I år har jag inte lagat lussebullar eftersom någon sa att de såg för konstiga ut. Svenskor ! ChampagneChardonnay, Channel, Tour Eiffel, L'Oréal, Louis Vuitton, YSL, Dior, french kiss är franska, inte fel, eh? ;-)  Hoppas att du haft en trevlig kväll, ma douce petite Polonaise - Dobranoc, Anioleczek, spij dobrze ! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0