Mamma, jag är en vuxen nu !



Mamma kom till hem vid kl 18:00. Hon var orolig eftersom hon inte kunde ringa mig. Jag glömde att telefonen hade stängs av. Vi tog en promenad och prata förstås. Hon förstår inte varför jag behöver vara ensam och varför jag vill inte säga honom vad jag har i mitt huvud. Jag älskar för mycket min mamma men det finns saker som jag inte vill dela med henne. Mamma glömmer forfarande att jag är inte en barn men en vuxen nu. Jag gillar inte att människor är oroliga på grund av mig. Madre mia, det var så varmt under promenaden att jag kände att vara i augusti.

             
                                                             Śpij dobrze aniolek !

Nu är jag i lugn och ro, och ska dricka ett vin glas i trädgården (22 grader nu) med mina trogna vänner, stjärnor men inga änglar i kväll. Hoppas ni har en trevlig kväll, med champagne, där i Stockholm - Dobranoc !




Kommentarer
Postat av: Casia

Mamma kommer alltid att vara en mamma, oavsett om telefonen fungerar eller ej :-) Så är det bara.



Det låter underbart med 20 grader plus... Här är det motsatsen. Snart börjar istapparnas tid. Brrr! Fast idag är det soligt och fint, var ute och gick i tystnaden och ljuset imorse. Godis för själen! ;-)



Nu måste jag sätta igång med jobbet... Ha en fin dag, Froggie!

2010-10-03 @ 10:57:47
Postat av: FredVisgot

"i tystnaden och ljuset imorse" - Stockholm eller Oxelösund ? Jag förstår inte din blinkning, men jag håller med ;-) Däremot behöver alla själarna inte det.



Jobb, med vem ? Dr Phil igen ?



Jag skulle gärna vilja att du pratar/skriver om din änglalika mormor (en fin minne). Jag vill just hitta mitt leende igen. Det spelar ingen roll om du inte vill det. Glöm det!



Bonne journée, ma chère petite Polonaise !

2010-10-03 @ 13:02:56
URL: http://fredvisgotbaraosssjalva.blogg.se/
Postat av: Casia

Oxelösund, Froggie... Oxelösund. Det är bara här som den förtrollade tystnaden finns.Det är väl klart att alla själar behöver tystnad, Froggie! Det är ju ursprunget för dess essens. En tystnad som inte identifierar ord, eftersom ord endast skapas av människor och blir jordiska därefter. En tystnad som själen består av, en tystnad som innehåller mer än miljoner ord. DET är vad alla själar behöver :-)



Vad gäller jobb så jobbar jag med ett idiotiskt program som heter "Tool's Academy" (En skola för puckon, alltså). Jag visste inte vad det var när jag tog mig an jobbet and I will like never do it again! Så himla korkat... Brrr! Well, jag antar att "it's a dirty job but somebody's gotta do it" passar in väl.



Jag har så många fina minnen av mormor... Hon brukade rulla upp mitt hår på papiljotter som hon gjorde själv (jag var rutn 14 år då), eftersom jag hatade mitt spikraka hår (det var innan permanentens tid). Ett par kvällar i veckan gick jag och satte mig i hennes rum (vi har alltid bott tillsammans, ändå fram tills mormor lämnade oss för högre makter)och satt redo med en kam och en mugg med vatten så att mormor kunde sätta igång (när hon sen inte orkade själv, brukade jag alltid rulla hennes hår. Cirkeln var sluten, på ett sätt).



Hoppas att minnet lockade fram ett leende hos dig... Natti!

2010-10-03 @ 20:05:54
Postat av: FredVisgot

Jag älskar så mycket läsa dina underbara ord, petite Polonaise.



Nej, jag tycker att tystnaden inte är ursprunget för essens till själar men...musik. Okänd musik, gudomlig/änglalik musik. Du kan inte förstår eftersom min svesnka är dålig (min hjärna är trött, haha).



Jag känner inte det här programmet. Puckon ? Förlåt, vad betyder "puckon" ? Stackars petite Polonaise ! Jag kan inte låta bli att skratta när jag läser vad du skriver om, hahaha. Przepraszam.



Bien sûr, jag har hittat leendet. Vilken underbar/söt minne ! Var ni i Polen, eller i Sverige (du var 14 år) ? Var är du född i Polen ? Warszawa ? Samma sak med mig (jag talar inte om papiljotter, förstås!). Min kära mormor tog hand om mig innan jag kom att leva i Bordeaux. Hon och moi hade ett speciellt band mellan oss, trots att hon hade många barnbarn (en stor stor familj, och det är normalt med åtta barn).



Oh, merci, merci beaucoup. Jag förstår fortfarande inte varför du delar dessa underbara/söta minnen med en främling, som moi. Jag vet inte hur jag kan tacka dig för att dela (med mig) dessa vackra barndomsminnen om din kära mormor och dig. Du kan inte ana hur mycket det får mig att må bra varje gång att jag läser dem. Jag är trist/ledsen därför att jag vet inte hur jag kan förklara det.



Jag ser min mormor och moi genom dina barndomsminnen. Jag hitter inte korrekta ord för att uttrycka vad jag känner in mig med dina jättesöta/fina minnen.



Dziekuje bardzo :-) Dobranoc, ma chère petite Polonaise, milych snow !



ps : hälsa din kära mamma på polska och hoppas allt går jättebra med hon.

2010-10-03 @ 20:55:30
URL: http://fredvisgotbaraosssjalva.blogg.se/
Postat av: Casia

Pucko är en översättning från engelskans "tool", som är slangord för "idiot". Hela bloody programmet är puckat. Men nu är jag klar (nästan), ska bara fixa lite sista saker and then I will like never do the --- again (så är det nästan hela tiden, när jag översätter... Man måste sätta sträck, dvs ---, för att de svär så mycket och om det är censurerat i originalprogrammet så måste jag ju också censurera) jaja.



Jag är född i Zawiercie, det är en stad i södra Polen, nära Krakow och Katowice...för en evighet sen, känns det som!



Det är klart att jag delar med mig av mina minnen, varför skulle jag inte göra det? Du stod ju också din mormor nära, så jag vet att du förvaltar mina minnen väl :-)



Ha en fin dag, Froggie! Nu ska jag slänga i mig lite frulle och sen drar jag till gymmet (eller, det som nu ska föreställa ett gym här i Oxelösund, hehe). Ciao!

2010-10-05 @ 09:16:53
Postat av: FredVisgot

Jag känner inga slangord och hatar redan det är programmet (och vill inte se det).



Censur på svenska tv ? Och Big Brother, Paradise Hotell, osv... Finns det censur ? Svenskarna är lika amerikaner, he ?



Merci, petite Polonaise från Zawiercie. Oh, jag var nära av din lilla stad, jag tror. Jag ska försöka om nätet och din traditionella klänning. Den måste missa dig. Själv ska jag till min "födelse"stad (mellan Pau och Biarritz) men inte ofta, tyvärr. Charmig !



"Jag delar med dig" menar du. Men du kan dela med dig själv dina minnen ;-)

Varför ? Därför att vi är främlingar (jag pratar aldrig om min mormor med främlingar). Jag vet inte om jag förtjänar ditt förtroende men tack så mycket :-) Jag älskar läsa allt vad du skriver om din änglalika mormor. Jag mår alltid bättre efter och ler varje gång, merci beaucoup :-)



Jag har en massa av jobb...



Hoppas det gick bra på "gymmet" ;-) Bonne après-midi, ma chère petite Polonaise de Zawiercie, czesc !

2010-10-05 @ 12:51:43
URL: http://fredvisgotbaraosssjalva.blogg.se/
Postat av: FredVisgot

Jag har alltid sagt att vi var främlingar men jag tänker att situationen har förändrats och vi två är inte verkligen främlingar nu. Vi känner oss bättre och vi lär känna oss bättre varje gång vi delar familjens minnen eller om oss själva.



Jag tänker fortfarande det är konstigt vår virtuella kontakt. Men det är så super trevligt. Jag ångrar verkligen inte att känna dig. Jag vet inte vår framtid (läs : hur länge detta kan fortsätta) men om jag dör i morgon så blir det med ett stort leende på mitt ansikte...



Merci beaucoup

2010-10-06 @ 23:24:18
URL: http://fredvisgotbaraosssjalva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0