Kär i den polska julen, osv...



Kolęda, polskie sianko wigilijny, opłatek, karp, pierwszą gwiazdką. Jag är helt kär i den polska julen, påsken, alla polska traditioner och saker som gör Polen en annan värld i världen. Du har chansen att vara en polska, Princesse. För att du har sett, ätit och känner/vet saker att jag aldrig kommer se, äta eller känna/veta...Never. Men det är så spännande och vilken rikedom (wow, Polen är verkligen ett mycket gammalt europeiskt land med långa och gamla traditioner och mycket historia) ! Det är värför jag är väldigt stolt över att vara en europeisk.


           

Jag vill gärna försöka laga makowiec (känner du?). Dobranoc miłych snów, moja mała Księżniczko !




Kommentarer
Postat av: Casia

Men of course! Mamma brukar alltid göra "makowiec" - och lite andra grejer också. Polska bakverk är väldigt goda (fast jag äter dem aldrig, typ) för att de är inte så där jättesöta som t ex svenska (ta Prinsesstårta till exempel...who eats that?!).



Jag älskar den polska julen, och i år har jag fått ledigt så att jag kan åka hem. Yuppie! Min sis och hennes pojkvän kommer också, så jag ser verkligen fram emot det.



Hur ska du fira jul, Froggie? Vad har ni för familjetraditioner? Tell, tell! :-)

2011-12-14 @ 14:53:36
Postat av: FredVisgot

Känner inte prinsesstårta, är det en speciell bakverk (med mandelmassa?) för dig, Princesse? ;-) Jag tror det är för födelsedagar, eh?



Ni åker till Warszawa eller Zawiercie? Det är jättekul...Äntligen !



Var är familjetraditionerna nu? Vi brukade att fira jul och nyåret hos mormor i min kära hemstad. Vi sjöng, åt, dansade (jag dansade med mamma och alla hennes systrar och mormor i särskilt som älskade så mycket dansa) och sjöng igen och åt...sjöng. Vi brände en trädstubbe med några julsånger. Och sen blev det festen till sent på natten (det var helt galen)med mini-fyrverkerier - och sömnlös natt för de modigaste (eller de galnaste) som några morbröder (har varit alltid fulla) och moi (julpromenad genom stadens gator tills medeltida slottet på kullen med utsikt över hemstaden, svart kaffe, blablabla). Nu blir det julen med föräldrar, syster och hennes pojkvän...och moi här i Bordeaux. Däremot lagar vi fortfarande en speciell bakverk för jul nästan hela natten (julafton) som mamma gjorde med mormor och morfar (när hon var liten med alla hennes fem systrar och två bröder). Vad kan jag säga ännu? Vi glömde aldrig att ligga Jesusbarnet i julkrubban.



Det varit födelsedagen till Jesus och min mormor också. Julafton blev alltid en trevlig galen kväll-natt med ett par flaskor champagne :-)



Hoppas att du hade en trevlig dag (regn och blåst hela dagen här) och har en lovely kväll - Bonne nuit, ma petite princesse !

2011-12-14 @ 20:30:19
Postat av: Casia

Det låter som en lovely jul (fast dina morbröder skulle nog inte hålla med mig dagen efter julafton, hehe). Hälsa din kära sis från mig och önska henne god jul!



Du, när jag sa "åker hem", så menade jag hem till min mom i Oxelösund, hehe. Visst, Polen är också hem på ett sätt, men "hem" för mig är först och främst där min mamma finns... Så det ska bli så himla nice att få komma hem till henne!



Nu ska jag upp i det blå, en liten tur till Finland (vaasa).



Hoppas att du har haft en fin dag, här har det varit sol och inte så kallt. Jag hoppas att snön håller sig borta, hehe.



Ciao, Froggie!

2011-12-15 @ 14:44:44
Postat av: FredVisgot

Det lät en lovely jul, menade du. Nu är det en lugn jul med pappa (som går till sängs runt kl 21:30/45), mamma, syrran och hennes pojkvän. Men nästa år ska jag fira jul och nyåret i Sverige (om jag bor (eller inte) där). Om det ska bli en vit jul så är det en av mina barndomens drömmar som ska gå i uppfyllelse (jag håller tummarna, haha). Men först måste jag besöka lite Stockholm och dess tunnelbana.



Oxelösund, Stockholm, Malmö och Warszawa, Zawiercie och Palma...Oh la la, skulle du ha inte en kompass för mig?



Va, Finland? Vaasa är en svensk stad :-) Hoppas du fått ett trevligt flyg (utan storm) ! Här regn och blåst hela dagen. Vill du att jag skickar till dig ett par vattendroppar? No problem.



Hoppas att du fortfarande glad med din lägenhet (hur är det med din internet?) och har en "mysig" kväll, min kära lilla ljusängel !

2011-12-15 @ 20:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0