24 december 2011, det var dags !



Dzień dobry najpiękniejsza ! Idag har jag inte är nöjd med min joggingtur. Faktum är att jag ville köra fyrtiofem minuter men jag har bara gjört 15 min och sen 12 min och 6 min. Nej, idag verkar inte vara min dag. Problemet var i mitt huvud. Kunde inte koncentrera mig på mitt mål. Dessutom var det kallare i morse än vanligt. 1 grader, brrrr !!!



Cóż, dzięki Bogu, jutro jest kolejny dzień z reszty naszego życia i kolejna szansa. Oh la la, massor av mat ikväll och imorgon. Jag har redan ont i magen, haha. Hur är det med din julmiddag då? Har ni redan opłatek, makowiec, polskie sianko, szopka bożonarodzeniowa? Zupą grzybową, mniam, mniam. I szampan oczywiście ! Ni ska ha inte mycket utrymme i lägenheten på julen i år, haha. Tja, hälsa hela din familj (din mormor också) och ha en jätte underbar dag idag, mój Aniołeczek !




Kommentarer
Postat av: Casia

Merry X, Froggie! :-) Hoppas att du fick plats med all maten i magen, hehe. Det är ju bara en gång om året som man äter så här mycket (som de flesta gör...undantag för svenskar, då, som äter ihjäl sig hela december). Vi hade en lovely julafton, med mycket skratt och jättegod mat (det var första gången som systerns pojkvän åt polsk julmat, hehe) - jag är fortfarande mätt, och klockan är snart elva! Det blev ett x antal champagneflaskor som öppnades igår, men huvudet är ovanligt klart idag. Måste bero på all maten som tog emot bubblorna, eller nåt.



Vale, Froggie - ha en wonderful fortsättning på julen och enjoy the time with your family! Ciao!

2011-12-25 @ 10:59:26
Postat av: FredVisgot

Tja, nu behöver han inte att äta i de närmaste tolv månaderna. Det tradionellt polskt julbordet (julmat) är ju bättre än den svenska, for sure (jag har tittat på några bloggar och jag gillar verkligen inte den, samma sak med den svenska födelsedagen - jag känner mig inte obekväm med).



Hoppas att din mamma blev jätteglad med en annan jul med hennes två bebisar (två eller en, jag har fortfarande några tvivel om, haha). Det är inte varje dag att hon kan ha sina två döttrar med henne för ett par dagar.



Jag har kollat och hört Melodifestivalens låterna på Ytube sedan vi känner oss. Nostalgi :-) Här varit det kallare i Bordeaux än Stockholm dessa sista dagarna. Det är världen upp och ner. I år kan du inte vara ingen liten polsk nalle eller mÄnniska snögubbe ;-) Tur att det blir väl bättre här nu.



Igår kväll var jag trist för att Cheeta är död, 80 år gammal :-( Nu är den med dess bror, Tarzan, i himlen.



Have a good and beautiful day, my dear little angel of light !

2011-12-29 @ 07:07:44
Postat av: Casia

Du har helt rätt (i mina ögon) - den svenska julmaten är inget som får smaklökarna att jubla. Jag äter aldrig nån julmat, till skillnad från den vanlige svensken som "går och äter julbord" som det så fint heter, flera gånger under både november och december.



Det är ju ingen "speciell" mat på det svenska julbordet, utan saker som man även äter till vardags. För mig innebär julmaten nåt "exklusivt", och då menar jag i den meningen med att den endast förknippas med julen och inte alla andra dagarna på året också. Men, men. Each one to their own, eh?



Min mom var jätteglad för att ha familjen hemma, hon var här hos mig i Stockholm hela dagen igår (var ju tvungen att "skryta" med min nya lägenhet, hehe) och vi shoppade, satt ner för afternoon tea och bara umgicks. Lovely!



Du, vem är Cheeta...? I am afraid that my memory is letting me down here...



Nu ska jag slänga i mig lite frulle, dra to gymmet, fixa en massa och så är det jobb i Finlnad ikväll/natt. Imorgon kommer min sis och hennes boyfriend hit till mig, de ska fira nyår här hemma hos mig. Jag har bjudit in lite folk, så vi ska ha en liten get together i all enkelhet. Har du några planer för nyår, Froggie?



Anyways, ha en lovely dag, Ciao!

2011-12-30 @ 09:12:15
Postat av: FredVisgot

Håller med dig. Kollade bilder om ett par bloggar och svenskarna har verkligen ingen speciell mat på julbordet. Janssons frestelse, kanske (I don't know). Jag känner mig att den lilla polska ängeln är stolt över att inte vara svenska när kommer julen ;-) Hahaha, ditt sätt att beskriva den svenska julen är verkligen roligt och sannt. I Frankrike har man en falsk bild (idé) på polackerna, tyvärr. Polen, ett gammalt kommunistiskt land, fattigdom. Men ni har en stor och lång Historia, ett rikt kulturliv (konstnärlig, kulinarisk), många härliga rika och så gamla traditioner. Ett land som snart kommer att bli en stor europeisk makt som Tyskland igen. Man (fransmän) är inte elak men när man känner inte de andra...Jag tror även att fransmännen av polska härkomst, känner inte verkligen Polen. Jag undrar om du har någon familj här i Frankrike, kanske i Tyskland eller USA.



"var ju tvungen att "skryta"" Tvungen!?! Öööh, min stackars lilla polska ljusängel ;-) Well, jag är "tvungen" att erkänna att du skryter många med ditt nya palats, förlåt, din nya lägenhet, Princesse :-o Vad kul din mamma har fått en magisk jul med sina två körsbär (läs : du och Joanna, bien sûr!). Hon verkar vara en riktig fin och snäll mamma. Ni är ju hennes lilla skatter även om ni är större än henne, bara lite ;-)



Hey, you! You're really a woman 1000%. Tarzan, Jane and Cheeta. Cheeta var den schimpansen till Tarzan (człowiek-małpa). "You Jane, Me Tarzan"



Här är mitt nyår. Jag, gamla vänner (till kören och andra) och ett par flaskor champagne hemma, även om jag är trött just nu.



Massor arbete na kolację sylwestrową, eh? Kul att du inte jobbar på ett plan den 31 december (och julen också). 12 grader med lite regn här. Jag undrar varför jag har huvudvärk med det här inlägget, haha.



Życzę miłego popołudnie, moja malutka Ksiezniczko !

2011-12-30 @ 13:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0