Snakt Nikolaus dagen !



Dzień dobry najpiękniejsza ! Igår var det Sankt Nikolaus dagen. Jag tror att det är lik Sankt Luciadagen i Sverige och barnen får några gåvor. Om det är möjligt så skulle jag verkligen vilja att veta om den 6 december (Skt Nikolaus dag) är en speciell dag för barnen i Polen och för dig, en polsk vuxen som lever i Sverige nu. 

                               
                                  Knock knock. Guess who's there? Um, Santa Claus?

Den kristna världen är så komplex och full av motsägelser. Man dyrkar en mångfald av helgon, och ändå man skulle måste att tro på en enda gud. Jag känner mig alltid att vi fortfarande är hedniska. Anyway, jag önskar dig en jättetrevlig onsdag, min lilla ljusängel !




Kommentarer
Postat av: Casia

Hepp, den 6:e är en speciell dag för alla polska barn (och vuxna). Då kommer St Nikolaus (Mikolaj) och lägger presenter under kudden :-)



I Sverige får man inga presenter, varken den 6:e eller på Lucia. Det är bara på julafton som man vältrar sig i en massa paket (och tro mig, people to really go over the top here).



Nu ska jag fortsätta jobba, snart är det dags att sätta fart mot Arlanda och Finland,



Ha en lovely dag!

2011-12-07 @ 14:03:30
Postat av: FredVisgot

Hahaha, svenska vuxna är fortfarande barn. Jag gillar hur du skrivit det. Så roligt du är! Hoppas att du har fått några fina presenter från Mikolaj igår morse ;-) I Frankrike kommer han bara i regioner/städer som ligger nära till Tyskland men Mikolaj kommer aldrig ensam. Han följer i sällskap med en svart man. Barnen är rädd mot honom för att han inte är snäll. Men Święty Mikołaj och Mikołaj är samma person. Aaargh ! Well, det är dags för mig att få en seriös intervju med Monsieur Papa Noël. Är du med mig, Princesse? ;-)



Hoppas allt ska gå bra med flyget och du har en fin finsk kväll ! Konstigt, folk blir mer trevliga och ler lättare i december. Vem vet varför? Men jag är säker att dina passagerare är så också med dig. Pa pa misio !



Ps : 15 grader idag. Brrr, vad det är kallt, haha. Jag älskar att tortera dig ;-) Men det har regnat i alla fall (du ser att jag kan inte vara ond mot dig, haha).

2011-12-07 @ 15:44:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0