Jam jest Drogą i Prawdą, i Życiem (J 14, 6) !



Dobry wieczór (dzień dobry), mój Aniołeczek ! Jag har precis läst en artikel i en tidning om ungdomar i Portugal som har skapat en musikal om livet av påven Johannes Paulus 2 och hans roll i vår värld. Cool, eh ? Det är ett bevis på att polackerna kan ha en stor plats i mänsklighetens historia. Inte sant, min lilla ängel från Zawiercie ;-) Pourquoi pas ? 
                    
                 "Człowiek nie może żyć bez miłości"Jan Paweł II (Karol Józef Wojtyła)    

Apropå Karol Wojtyla. Jag ville att du ser något. Pappa fick en autograf av påve (jag vet inte hur) om en bild på den heliga familjen (tror jag) men tyvärr vet han inte var den är. Dessutom vet han inte var de andra autograferna är. Hur är det möjligt ? Vanligtvis är han mycket metodiskt. Det är så när man är gammal, jag antar...Snart, snart, haha ;-)

• Nauczycielu, gdzie mieszkasz? Chodźcie, a zobaczycie (J 1, 38-39) : 


                                          Światowe Dni Młodzieży - Paryż, Francja, 1997 *   

* Jag är inte på denna bild, men på en annan :-)  
 
                                 
Karol Józef Wojtyła, le libérateur de la Pologne. Tel Saint-Georges, il terrassa le dragon.

    
«Wołam, ja, syn polskiej ziemi, a zarazem ja, Jan Paweł II, papież...Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi. Tej ziemi !»

Hoppas allt är bra med dig, min kära lilla polska ängel ! 

                                 ≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈     

Bonne nuit et fais de beaux rêves, toi qui es mon petit ange de lumière...
...pour l'éternité. 
  

 
                                               Dors bien, mon petit ange de lumière !    

xxx xxxxxx xxx !   




Kommentarer
Postat av: Casia

Jag minns att jag var och lyssnade på påven när han besökte Vadstena för en miljon år sen, det var mäktigt. Då var jag i scouterna, så vi var där hela scoutgruppen. Det var iskallt, mässan var på en stor uteplats i ett kloster, jag hade kjol och satt där med blå läppar i ett par timmar. Men det var en upplevelse. Jag minns också att min mamma grät när påven gick bort, hon satt vid tv:n och följde hela utvecklingen. Det var en stor man...



Hoppas att allt är bra med dig, Froggie. Jag är fortfarande hos mam, ska kila bort till mormor om en stund. Här är det iskallt fortfarande, massa minus och massa snö... Ha en lovely dag!

2011-02-22 @ 09:17:44
Postat av: FredVisgot

Jag svarar dig så snart jag kan, ok? Jag skulle inte skriva och ta bort min kommentar därför att jag skulle glömma saker - eller inte gilla vad jag har skrivit, haha. Ok, my little angel ?



Då är du väl i Oxelösund...Narnia, menar jag ;-) Hälsa din mamma! Jag har saker att göra. Jag glömmer inte dig (hur skulle jag kunna glömma dig? Impossible). Smink eller inget idag (när du är hos din mamma) ? ;-)



Je te souhaite un merveilleux après-midi, mon petit ange de lumière, ma petite princesse de Zawiercie.



ps : det finns fortfarande snön i Oxelös...Narnia(22 februari)?! Så du fortfarande inte kan springa i skogen. Min stackars lilla polska nalle :-( Papa, mój Aniołeczek !

2011-02-22 @ 12:22:16
Postat av: FredVisgot

Det är klart att han var en stor man. Amerikanerna säger att de är ansvariga för kommunismens sammanbrott i världen. Sanningen är påven (och Polen) som befriade och erbjöd frihet till hela Europa, äntligen. En stor man även om vissa människor säger dåliga saker om henne (Abort, preventivmedel : kondom, p-piller osv...) men jag tänker att vi behöver någon representerar en viss moralisk, en "annan värld" - det är demokrati. Dessutom har Gud erbjudit oss en fantastisk present : "den fria viljan". Man kan göra allt vad man vill (om man respekterar andra). Folk som säger att påven var ansvarig för någon expansion av AIDS över hela världen, är idioter (och jag har många exampel)- fri vilja. Man har rätt att ha vår egen åsikt. Ja, han var en stor man och en modig man inför döden. Jag skulle gärna vilja att ha hennes/lik tro.



Emilie, en av mina mostrar (min vampyr-moster), såg attacken mot påven och pratar ofta om det.



Påven var i Sverige i 1989, eh ? ;-) Jag är säker att du var glad och stolt när han pratade på polska, eh ? Och jag är säker att du var jättesött när du var liten med dina blå läppar (min stackars lilla ängel!), din lilla kjol och dina fina strumpor "à la scout", haha ;-) Mon Dieu, du var scout...annan en överraskning. Merci beaucoup för att dela ett annat minne från din barndom med mig. Jag är JÄTTEGLAD :-)



Jag skulle vilja att du tackar din mormor (nästa gång) och din mamma för att utan dem du skulle inte finnas och jag skulle inte känna dig. Merci beaucoup :-)



Jag är så trött. Na razie, mój Aniołeczek !

2011-02-22 @ 18:07:47
Postat av: Casia

Ja, och framför allt så var påven en GOD människa (och nu ett helgon). Hans åsikter bottnade i kärlek och en övertygelse, det måste man ju förstå. Sen behöver man ju inte hålla med om allt, men det viktigaste är att ha respekt för en så stor människa som han faktiskt var.



Jo, du. Det är snöstorm här idag... Jag och mom var hos mormor, sen var jag ute och blåste omkring på en promenad till (jag känner att jag måste ta en liten paus från gymmet) och nu sitter jag och jobbar med ett litet projekt. Imorgon börjar jag översätta en ny serie som det har skrivits rätt mycket om - här, ialla fall - som heter Inbetweeners. U know?



Hope att du har en fin kväll, Froggie!

2011-02-22 @ 19:16:56
Postat av: FredVisgot

Håller med dig :-) Mais Princesse, du vet väl att folk inte respekterar andra människor, nuförtiden. Jag är verkligen en dålig katolik men jag respekterar alla påvar (även en tysk påve) och andra människor som hatar, ja, hatar alla religioner. Gud kommer att säga om vad vi har gjort i våra liv är bra eller dåligt, inte sant? Men jag vet en sak : de friheter existerar, eftersom de har begränsningar.



Ett helgon, det sant :-)



Oh la la, en snöstorm ! En promenad i snöstromen ?! Du överdriver som vanligt, eh? Nej, jag tror inte dig, haha ;-)



Ett nyt litet projekt ;-) Nej, jag känner inte denna serie. Frankrike, you know :-)



Bonne soirée, mon petit ange de lumière!

2011-02-22 @ 20:16:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0