Rätt Att Existera Och Vara Vad Man Är !



Bonsoir, ma belle étoile du soir ! Alla människor har rätt att existera, vara vad de är och leva som en nation ! I eftermiddag träffade jag en man från Irland och vi pratade om många saker. Men när han sa att han sjöng så jag frågade om han kände "Danny boy". Vilken dum fråga ! Irländaren svarade med låten. Människor var förvånade omkring oss men vissa applåderade i slutet av låten, haha. Jag älskar Irland och dess folk så vänligt. Detta land är ett av de få länder för vilket mitt hjärta vibrerar och inte bara för att vi är keltiska brödernna/systrarna. Men det är ett modigt folk som kämpat för dess självständighet mot engelsmännen. Och jag har stor respekt för det. Irländarena är inte djur, Messieurs les Anglais ! Mod, tolerans och respekt !

                                                                      
                                                                             Eire ! 

Du kan förstå varför jag är så fascinerad av det polska folket. Jag säger inte detta eftersom du är polska, Aniołeczek (jag är verkligen inte den typen av person). Även om jag tycker att du är mer svenska än polska. Men jag kan verkligen inte tänka mig att du kan bo i ditt hemland. Livet och människor är för olika melllan Polen och Sverige. Jag vill inte säga att du inte älskar ditt underbart hemland. Nej, jag vet att ditt stort hjärta är/ska vara alltid polskt :-) Men det är inte möjligt att du kan lämna din livsstil i Sverige för Polen, med andra ord.

                                                                  
                                                                            Polska ! 

Frankrike och Polen har ett speciellt band. Jag upptäckte detta i skolan när jag var liten. Jag minns som det var igår, lyssnade jag till lektionen i historia som min lärare sa till klassen... Han pratade om de många polska invandrare som kom till Frankrike i hoppet om att få ett bättre liv. Tyvärr, var det inte lätt för dem, you know : jobbet i gruvorna eller fabrikerna i 19-talet, ett annat land än deras. Modiga polacker ! Stackars polacker ! Många dog, dödade som offer för rasism, här och jag förstod inte varför - och förstår fortfarande varför.

                             

Det fanns ett problem här med folkomröstningen om den europeiska konstitutionen. Dumma politiker använt en polsk affisch för turismen i Polen, med polska rörmokare (som han sog ut mest en Chippendale : se bilden ovan). De sa att polackerna skulle komma jobba i Frankrike men med samma lön att de hade i Polen -fransmännen var rädda för att förlora deras jobb. Den polska regeringen var chockad, och det med rätta. Jag var för arg mot dessa idioter och skämdes. Tyvärr finns det idioter i alla länder, inte sant ? Jag tror att de inte kan väl använda deras hjärnor eftersom de inte kan läsa instruktionerna, för komplicerade eller kanske skrivna på polska. Det är ett bra tillfälle för dem att lära er ditt vackra modersmål, så exotiskt :-)  Polens historia är intressant och det polska folket är särskilt fascinerandeo ch värmer mitt hjärta. Ni har stort mod och en orubblig tro på er själv, som en stolt och självständig nation i världen. Hemlandet ligger för evigt i hjärtat och själen av en polack. Men, kanske du är fortfarandeen sann polska, min kära lilla POLKSA nalle :-) Hoppas, hoppas...

                           
                                                                Śpij dobrze, Aniołeczek !  

Aj aj, huvudet ! Jag och mina romaner, haha  ;-)  Hoppas att du får en trevlig kväll med din vän, ma belle et merveilleuse petite princesse de Pologne - Dobranoc i miłych snów, Aniołeczek ! 

PS : Är det sant att ABBA är tillbaka på scenen ? 




Kommentarer
Postat av: Casia

Det var intressant läsning, och jag kan säga att situationen var/är densamma här i Sverige. Dvs polska hantverkare kommer hit (inte bara hantverkare, finns andra grupper också), och gör jobbet för halva priset, so to say. Inte så himla kul, eh? Fast jag förstår båda sidorna, dvs polackerna som gör det och svenskarna som tycker att de tar deras jobb på ett fult sätt. Båda har ju rätt, egentligen. Fast båda är långt ifrån att självmant kunna ha kontroll över situationen.



Jag är både polsk och svensk, men först och främst är jag människa :-) Jag tror inte att jag skulle kunna bo i Polen. Well, kanske i Warszawa då, jag gillar verkligen stan, men det skulle vara för ett tag, inte for ever. Men polackerna är ju mitt folk, så jag är ändå mer polsk än svensk även om jag i nuläget hellre bor i Sverige. Geografi har inget med hjärtat att göra, eh?



Nu ska jag slänga i me lite frulle och sen är det jobb, gym och vinka av min vän. Ha en fin dag, froggie

2011-01-04 @ 09:37:48
Postat av: FredVisgot

Vad kul att du tycker det intressant ! Men hur kan de göra jobbet för halva priset ? Livet är dyrare i Sverige än i Polen. Hur kan de leva så ? But the fear of losing his jobb is no reason to be hateful towards a group of individuals. Are we all humans, or not ? Detta är farligt i kristider. Unfortunately, people tend to quickly forget the lessons of history, my dear little angel from Poland, and that is unacceptable.



Haha, du säger att du är människa, inte med mig i varje fall ;-) Jag håller med dig. Dessutom har du ett bättre liv i Sverige. Men ditt liv skulle vara mycket annorlunda om du har alltid levt i Polen, förstås.



Dina ord lugnar mig lite eftersom jag började tro att Polen (ditt hemland) inte var i ditt hjärta nu, och att tiden gradvis raderas din polska själ. Men jag undrar om en polack kan verkligen glömma sitt kära hemland :-)



Gråt inte, Aniołeczek ! Din vän ska snart komma tillbaka. Snart...snart...

2011-01-04 @ 20:35:26
URL: http://fredvisgotbaraosssjalva.blogg.se/
Postat av: Casia

Det är klart att man inte ska vända ett "hat" mot en hel folkgrupp, men människan är en egoist och ser inte gränser för den enskilde eller gruppen. Inte i såna tillfällen, tyvärr. That's why there is such a thing called war :-(



Glömde att skriva angående Abba... Nej, jag tror inte att det är aktuellt för dem att återuppstå. Inte vad jag vet, iallafall. När jag jobbade som showartist hade vi en hel show med bara Abba-låtar, det var så otroligt bra, Froggie! Vi hade de bästa koreograferna och sånglärarna som man kunde hitta i Skandinavien, och showen var just the best!



Nej, nu ska jag ta och vila lite efter en lång working day ;-) Natti!

2011-01-04 @ 20:40:27
Postat av: FredVisgot

Det är sorgligt att det inte finns mer änglar lika du på jorden, med kloka ord lika dina.



Här pratar man mycket om ABBA och en eventuell come-back. Oh, Aniołeczek ! Det visste jag inte. Din berättelse är verkligen spännande, intressant och kul, tack så mycket min kära lilla stjärna :-) Jag skulle gärna vilja höra mer. Mon Dieu, du måste ha så många saker att säga om :-) Oh la la, vad livet är grymt/hemskt med moi. Åh, vilken tortyr :-( Jag är säker att det var fantastiskt.



Dobranoc i miłych snów, Aniołeczek :-)

2011-01-04 @ 21:05:12
URL: http://fredvisgotbaraosssjalva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0