En flodvåg av frågor !



Igår kväll kollade jag "Th Eworcism of Emily Rose", en film baserad på en sann historia om en tysk katolsk kvinna som var besatt av sex demoner och bad om att bli hjälpt med hjälp av exorcism. Hon dog den 1 juli 1976 kl 24:00, jag var bara 4 månader gammal, brrr. Rättegången var ådrog sig stort intresse i media och för den stora allmänheten och orsakade en stor kontrovers i hela Europa på den tiden.

                  

Idag besöks hennes gravplats av pilgrimer som tror att den här kvinnan upplevde extremt lidande för att befria många människor från helvetet. En ny helgon (?). Jag vet inte vad jag ska tycka om exorcismer. Kartesiska människor har verkligen inte deras sinnen öppna för världen. Jag tycker att deras världen är trist, ingen magi. Min tro på Gud är inte lika stor som din (är så konstigt som jag) men men tror du att någon kan vara besatt av demoner? Synd att du inte såg den här filmen men jag rekommenderar inte dig den. I filmen offret förklarar varför Gud inte ingriper för att hjälpa henne genom ett brev hon skrev före sin död. Hon skulle ha sett och talat med Jungfru Maria och berättade att hon kunde dö nu eller fortsätta att lida på grund av demoner i hennes kropp för att bevisa den verkliga förekomsten av det andliga riket, Gud och demoner. Varför demoner skulle vilja att vi ska lida? Pourquoi? Jag tycker fortfarande att Lucifer/Satan, den vackraste av alla änglar, inte kan vara en ond ängel. Hur skulle det bli möjligt? Skönheten är inte dålig. Han är annorlunda, en ängel som älskar mer än något att vara oberoende. Människan är ensam ansvarig för dessa gärningar/allt vad han gör, tycker jag. Jag sov inte bra inatt, massor av frågor efter att ha sett denna film. Wow, vilket långt inlägg jag har precis skrivit :-)

                  

Well, hoppas du inte haft för mycket "huvudvärk" i morse ;-) och du inte är för rädd av mitt inlägg. Je te souhaite un beau et agréable dimanche, ma douce princesse !




Kommentarer
Postat av: Casia

Jag tror att de största demonerna är de som vi bär inom oss... Så nej, jag tror inte på att en människa kan bli besatt. Jag väljer att tro på det goda i skapelsen, inte det onda. Lite som du :-)



Jag hade ingen huvudvärk imorse, var på gymmet tidigt trots att jag kom hem rätt sent...och nu har jag varit en sväng till Kalmar och tillbaka, så jag ska dricka en kopp te och bara göra ingenting - himmelriket för mig, just nu!



Ha en fin kväll, Froggie!

2011-11-20 @ 18:55:33
Postat av: FredVisgot

Jag har inga certitudes utan bara doubts (och hopp också) och det är varför jag är en människa. Människor är svaga varelser, och det är lättare för dem att kasta sina ansvar på vad man kallar demoner. Men om jag tvivlar är att jag har sett en del konstiga saker som jag inte kan prata om det här, shhh ;-)



René Descartes är föräras av folk som den ende guden i Frankrike. Inte mig och jag tycker att vetenskapen inte kan förklara allt eftersom vetenskapen är en produkt av den mänskliga anden och mannen är en operfek varelse, förblindade av sin fåfänga. Ödmjukhet är den väg som leder (visar vägen) mänskligheten till sanningen (om den verkligen existerar).



Hur kan man tro på Gud och inte demonerna? Allt i världen är dualitet : yin and yang, dag och natt, man och kvinna, gott och ont, Gud och Satan, tro och förnuft (reason), liv och död, osv... Är det inte allt detta som gör livet är så underbart?



Danmark och Sverige (och Norge) blev ett enda land med Kalmarunionen,en union som gynnade Danmark mot ditt land, visste du det? En (typisk svensk) fin stad, antar jag.



Hoppas att du har en trevlig kväll, i alla fall - Bonne soirée, Princesse !

2011-11-20 @ 20:08:38
Postat av: Casia

Hur man kan tro på Gud men inte demonerna? Enkelt - Gud är den enda (kraften) som inte behöver en motpol. Universum har gett allt annat en motvikt för att genera balans, men eftersom det är Gud (kraften) som skapade Universum, står Han (Den) över. Det är i alla fall så som jag ser det :-)



Hade ingen aning om det där med Kalmar, Froggie. Det enda jag vet är att det luktar väldigt mycket gödsel där på flygplatsen om somrarna...hehe.



Well, hope att du får en fin dag! Jag ska träna, ta en te med pappa och så jobba på flyget.



Ciao!

2011-11-21 @ 08:01:43
Postat av: FredVisgot

Men hur Ljuset kan existera utan Mörkret? Och Gud har kanske en tvillingbror, Satan. Ok, det är inte vad som står i Bibeln men den skrevs av män med vissa, hmm... "brister" . Så finns det saker jag förstår inte, t ex : Adam och Eva var de första människorna som Gud skapade och hade två barn, har jag fel? Kain dödade Abel, Gud förbannade honom och han får det märke (and curse) som Gud satte på hans panna när han förvisades för att inte vara dödas av inga andra människor på jorden, oui? Men vem är dessa andra människor? Lilits (den första blonda tjejen) barn? Men det är sant att jag aldrig läser Bibeln. Gud är Universums största mysterium...efter kvinnan ;-)



Vadå, gödsel (fertilizer, eh?)? Du känner inte Kalmar men jag känner ditt land bättre än du, menar du med andra ord? ;-)



Jag har precis gått hem och är helt slut. Det är dags för en liten zombie-grodan att hoppas i sängen



Hoppas du hade en jättetrevlig stund med din pappa idag (han kan ofta besöka dig i din nya palats, Princesse...snart snart snart) och du fick söta drömmer i Finland :-)



Śpij dobrze moja mała Księżniczko !

2011-11-21 @ 23:50:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0