Skarb !



Dobry wieczór mój Aniołeczek ! Visste du att den 7 november 1867 föddes en extraordinär kvinna i en stad kallas Warszawa? Okej, det var en stad i det ryska väldet på tiden, men hennes hjärta och själ var väl polska. Hon vann två Nobelpriset, upptäckte att två radioaktivta grundämnen varav ett som hon uppkallade "Polonium" för att hedra hennes ursprungsland Polen och uppmuntrade kvinnor att bedriva deras studier (jämställdhet mellan män och kvinnor). Hon besökte Polen (för sista gången och trots sjukdomen) under våren 1934 innan att dö i Frankrike i sommaren. Det var uppmaningen från hennes vita och röda hjärta, även om hon blev fransyska efter hennes brölllop med Pierre. Har du gissat vem jag menar?



                          Wszystkiego najlepszego Marie Salomea Skłodowska Curie !

Jag har en riktig skatt/treasure ;-) har jag redan sagt det?

              
              

Jag har också några gamla mynt, det äldsta från 1875 - "Trzecia Republika Francuska" (bilden nedan).



Dessutom finns det några guldmynt till mig i banken och ett från Polen :-)

Ps : Jag gillar att kolla saker som är gamla (massor av charm, tycker jag).

                                                        * * *       * * *       * * *

    Image du Blog cestici.centerblog.net

Well, hoppas att du inte är för trött ikväll - Je te souhaite une belle soirée, ma douce et belle petite princesse !




Kommentarer
Postat av: Casia

Oh la la, vilken samling! Du har rätt, gamla saker har sin charm...både människor och materiella grejer ;-)



Hon var en extraordinär kvinna, Marie Curie, men åt andra sidan är alla människor extraordinära på sitt sätt, eh?



Ha en fin dag, Froggie!

2011-11-08 @ 09:50:19
Postat av: FredVisgot

Jag såg en dokumentär på fransk-tysk tv om Pani Curie och jag försäkrar dig att hon var extraordinär och vilken energi ! Livet var mer komplicerat för kvinnor än i dag, remember. Trots detta, hon var den första kvinnliga nobelpristagaren (osv...). Hennes make insisterade starkt på att namnet till hans fru var naturligt associerad med priset (livet var verkligen komplicerad för kvinnor) - några människor ville inte en kvinna som pristagare, visste du?



Idag kan man inte tanka sig hur livet var svårt för kvinnor på den tiden. Själv är det svårt att veta det för du och andra kvinnor nufortiden. Det är inte perfekt men det blir lite bäst med tiden (hoppas).



Oh ! Men Aniołeczek. Hur många gånger måste jag säga att du inte är gammal? Snart snart ;-) Det är ett skämt, of course. Gamla grejer är en typ av tidsresor. Med vin är en anna typ av resa. Hmm, finns det skillnader mellan fransk, polska och svenska charm?



Jag var uppe tidigt i morse men har inte glömt mitt leende i alla fall och trots att det är mulet här :-)



Må din dag att vara lysande/strålande och det ljus som kommer från din själ är över alla dem som korsar din väg idag - Miłego dnia, moja mała Księżniczko !

2011-11-08 @ 13:03:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0