~ Crêpes dag ~





                                                                Mina crêpes !   

Kyndelsmässdagen här i Frankrike. Som traditionen dikterar har jag tänt de längsta ljusen att jag har i huset. Sedan har jag gjort några crêpes med ett mynt i en hand (om man har ett guldmynt så det är bäst, haha). 
                                                        
                                                    Moi, när jag gör crêpes !  

Om kocken kan vända crêpes medan håller ett mynt i den andra handen, så är familjen säker att få välstånd i hela året. Och sen åt jag några av mina crêpes med ett glas cider. Kyndelsmässdagen var en av mina favoritfirande när jag var liten. Vill äter du en av mina gudomliga crêpes? ;-) Hoppas att du har en trevlig kväll, min lilla polska ljusängel !




Kommentarer
Postat av: Casia

Oh, la la! De ser väldigt goda ut... Jag tror faktiskt att jag aldrig har ätit crêpes. Bara nån pannkaka för mååånga år sen :-) Man ska nog äta dem (och saker som croissanter, som jag inte heller ätit många av) i Frankrike, om nånstans.



Vale, Froggie, nu ska jag ta och jobba lite. Fryser fortfarande sen igår... Ställde in en middag ikväll, orkar inte vara social. Ska sätta mig lite med jobb och så lite andra projekt som jag håller på med. Hade tänkt åka till mamma i helgen och jobba därifrån, men the blooy white thing ställer till en massa problem med tåg etc och jag orkar inte (har inte tid) att sitta fast i trafiken. Så det får bli en annan dag.



Ha en lovely kväll, Froggie!

2012-02-03 @ 17:11:44
Postat av: FredVisgot

Crêpes är en av stora specialiteter till Frankrike och så populära här - med vin, champagne, filmer, LV, och arrogans också ;-) Du kan äta crêpes med svamp, kött, ost och skinka eller frukt, choklad, glass, osv... Franska crêpes är de bästa i världen (särskilt i Bretagne), och så lätt att göra. Du skulle älska dem, jag är säker. Om du är i Frankrike en dag så glömmer inte du att äta en eller två - och lära sig att laga dem också :-)



Ledsen att din helg inte blir som du ville men det är mycket klokt av dig att stanna hos toi, Anioleczek. Kanske du snart ska kunna att hälsa på din mamma. The snow is not eternal. Stackars mamma !



Ikväll blir jag lite social, för en gång haha. Nu ska jag och gå ut etersom vänner till mig har bjudit in mig att äta middag hos dem. Anioleczek, zycze Ci milego wieczoru i spokojnej nocy !

2012-02-03 @ 18:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0