Objawienie Pańskie !



Godkväll, min lilla ängel ! Här i Frankrike firar man świętem Trzech Króli  i familjen, på jobbet eller skolan idag. Vi äter ett speciellt bakverk för denna dag kallas "galette des Rois" med ett glas champagne. En trinket (vanligtvis en liten porslin statyett) ligger på insidan av kakan. Den person som får del av kakan with the trinket blir "Kungen" för en hel dag. Haha, a very strange practice för en republic, eh? Men Frankrikes presidenten har en "galette des Rois" utan statyett inside. Däremot är kakan annorlunda i norra och södra Frankrike - mitt land är lite komplicerad.

                             

Jag gillade inte den här dagen när jag var liten i skolan för att det fanns två kakor. En för pojkar och en annan för flickor. Jag vet inte varför men det var jag som ofta blev kung. Och en kung bör alltid ge en kyss till drottningen. "Oh la la, de är kära i !" skrek alla andra i klassen. Så blev mitt ansikte röd som en tomat. Jag ville bli en struts, en osynlige man i dessa stunder, du vet :-) Hur är det i Polen? Och du? Brukade (brukar) du göra något för Objawienie Pańskie/epifania, också? Kungliga scones, kanske? ;-)

                              

Tja, det är dags att bli kungen i familjen igen och dricka (lite lite) bubbles. Leve konungen (moi) ! ;-) Bonne soirée, ma douce et belle princesse de Zawiercie !




Kommentarer
Postat av: Casia

Well, man är väl alltid kung/drottning när man dricker champagne? ;-) Hope att du får en lovely evening och att du äter kakan utan att tänka på några eventuella konsekvenser, eh?



Jag häller också i mig lite flytande, har åkt bil hela vägen idag (hälsade på mamma i Oxelösund på vägen från malmö) och kom hem för en stund sen (var tvungen att lämna bilen hos bilfirman, åkte vilse, bla bla bla). Nu är jag helt finito, men som tur är har jag ledigt i helgen så imorgon blir det dinner hos moi med lite vänner. Fram tills dess - vila och lite översättarjobb.



Ciao, Froggie!

2012-01-06 @ 20:20:20
Postat av: FredVisgot

Haha, vi alla blir kungar/drottningar efter att ha druckit champagne, menar du. Jag hade en härlig överraskning, mamma har lagat en svampomelett. Och sen har jag blivit kung ännu. Varför alltid moi? No es justo !



Bravo, du vet fortfarande att köra en bil, Prinsessan ;-) En Ford K, antar jag. Din mamma är mer tyst nu att du är hemma och inte i bil på vägen. EN lång dag blev det för dig.



Cóż, moja mała Księżniczko życzę Ci od serca dobrej nocy, śpij dobrze i słodkich snów !

2012-01-06 @ 23:36:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0