Polen eller en resa till en annan dimension !



Idag såg jag en tv-dokumentär om Gdańskbukten. Jättefint. Människor gör en imponerande procession för deras skyddspatron (patron saint) varje år där. Känner du Sopot, sina stränder, en stad som är känt för sitt intensiva uteliv (oh la la !). Polska kvinnor är för roliga. Vissa av dem sa att vara helt trötta på jobbet varje dag, det är normalt när man går till fester i alla kväller, haha. Polska kvinnor ! Det finns också en prestigefylld internationell sångfestival där. Jag upptäckte att jazzen var viktigt för polackerna. Jazz förbjöds av Stalin som hatade den här musikgenren eftersom kom den från USA. Om de sovjetiska kamraterna inte gillade jazzen, så blev det bra för landet (Polen). Och den polska regeringen kunde inte göra något mot hela folket, till förtret för ryssarna. Haha, polackerna verkar vara väldigt envisa (eller är det mod?), som barn, eh? Charming ;-)

• Ett typiskt polskt hus? ;-) (Krzywy Domek w Sopocie)

              

                    Öh, jag tycker det är dags för polackerna att sluta att dricka alkohol !

Jag minns inte alla andra städer på grund av deras exotiska namn. Att kolla en dokumentär på Polen är som resa till en annan planet (another dimension). Nu vet jag att jag aldrig skulle kunna att åka till ditt hemland. Kan inte uttala polska gatunamn. Where is Ulica gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego? Ulica Wybrzeże Kościuszkowskie/Powstańców Śląskich eller Wał Miedzeszyński ... What??? Ni (polacker) gillar mycket mental tortyr ;-)

                         

Glöm inte att beundra den super fullmånen med din mamma ikväll. Godnatt till er två. Je te souhaite une douce nuit avec tout plein de beaux rêves, mon doux petit ange de Zawiercie !  




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0