Kalfornien !


 
Det är kul att jobba (tills november) med någon som kommer från Kalifornien och har roliga samtal om skillnaderna mellan vi, fransmän (hon är 24 år och redan gift med en fransman. Haha, är hon inte helt galen?), och amerikanerna.
Hennes faderliga familj gick till Kalifornien när det blev the gold rush där. Hennes mormor flydde Berlin och Tyskland i 1930-talet med all familjen (de är judar) och nu är de spridda lite över hela världen. En jätteintressant familjehistoria.
Min stackars minne ! Min amerikanska kollega förklarade för mig hur att baka typiska amerikanska kakor, cookies och särskilt apple pies. Tyvärr har jag helt glömt allt. Oh la la la la, jag blir fortfarande lite äldre varje dag, hoho. Det är ett litet mirakel att jag minns hur att öppna ögonen varje morgon. Hon besökte Australien, Mexico (Cnacun), Turkiet (har sett HagiaSofia), Pompeji, o ... Jerusalem flera gånger  - jag skulle gärna ta en tur där, en gång i mitt liv. Men jag är rädd att bli galen och tänka att vara Jesus. Hmm, det skulle inte bli en dålig sak eftersom jag skulle kunna att gå på vattnet - inte behöva att ta ett plan till Frankrike så.
 
Konstigt, det blivit rgn hela dagen igår och i morse.
 
 


Kommentarer
Postat av: Casia

Hehe... Amerikanska cookies och dylikt är himmelriket för smaklökarna (I can imagine), så du har tur som har en personlig bakningsrådgivare! :-)

Hoppas att du har en fin helg och att du inte fryser lika mycket som vi stackare i Sverige... Hehe. Ciao, Froggie!


Svar: Våra franska och europeiksa bakverk är ju bättre, i alla fall. Våra amerikanska "kusiner" gör bakverk som är för komplicerad, tycker jag. Jag, jag fötrstår ingenting även om jag säger lo cntrario. Men jag kan säga samma sak med det polska bakverk för julen ... Mój Boże ! Det är inte förvånande. Ni, polackerna, är utomjordingar ;-) Min kollega s¨ager att hennes make går upp i vikt på grund av sina typiska amerikanska bakverk. Ni, kvinnor, blir verkliga faror för vi, män. Wow, jag är alltid förvånad över hur mycket jag är en man full av visdom, eller hur?
Idag har jag sprungit 20 km och kunde att göra mer. Vet inte om jag kan göra samma sak i morgon. Sen blev det en siesta - i lugn - hela eftermiddag. Nu vill ta en promenad genom gatorna och beundra solnedgången på min stad, Bx. Hoppas att Angel inte gör för ofta något osmart, tokigt hemma, eh? Nej, jag är säker hon Är "sage comme une image", som man säger i Frke. :-)
FredVisgot

2012-09-29 @ 12:10:50
Postat av: Casia

Hehe... Polska bakverk i juletider är inte att leka med! När jag var liten brukade mamma och mormor baka i högar, men numera gör mamma en kaka på sin höjd (eftersom ingen av oss äter kakor och bakverk så mycket). I Polen äter man inte så mycket "söta" kakor, det är ofta kakor utan fyllningar och mest bara "deg". Lite svårt att förklara... Men gott är det :-) Kanske lite för torrt för svenskarna, men det finns självklart lite "kletigare" bakelser i Polen också.

Duktigt jobbat med 20 km! Det är ju så gott som en halv maraton. Jag var på gymmet imorse och körde en timma, ska sticka iväg till jobbet om en liten stund så jag ville ha det avklarat.

Angie är verkligen en liten ängel :-) Hon är så himla söt, sover med mig och följer mig överallt. Tyvärr var jag tvungen att åka till veterinären med henne förra veckan och ska dit igen imorgon för att göra ultraljud :-( Det är nåt med hennes lungor och hennes lilla hjärta... Jag hoppas verkligen att det inte är nåt allvarligt, hon är ju min lilla bebis!

Vale, Froggie, nu måste jag plocka ihop mig och sätta på "the face" till jobbet. Ha en lovely dag!

Svar: Okej, okej, jag har aldrig tvivlat på att polska bakverk i jultider var en allvarlig sak i ditt hemland. Jag vill ingen orsaka en diplomatisk incident mellan våra två länderna, eh? ;-) Just a problem of translation,det poska språket är f¨ör komplicerad för moi. Det spelar ingen roll om svenskarna vet inte uppskatta alla nyanser av bakverk från Polen. Lite för torrt för dem (men inte fransk mat, eh? Så stupitt!)? Era bakverk blir bättre med alkohol (eftersom de gillar mycket att dricka). Bakverk och maten är återspeglingen av de människor som bakar/gör de. Om de polska bakverken är kanske torra men är fulla av överraskande nyanser, tycker jag ;-) Även om jag har aldrig ätit polsk mat i mitt liv, haha.
Stackars Angie :-( Jag vet vad du kan känna dig just nu. Jag minns när min hund var liten. Någon förgiftade den. Sen min hund åt ingen mat, medan den är en mage på ben. Ville vara ensam, lite som om den visste att den kom dö ... med ville bara vara ensam. Ville inte se andra människa (är en hund mega-social, du vet). Var hos veterinären ett par dagar. Det var en tid med många ångest, du can imagine. VeterinÄren trodde att det fanns något hopp för den. Min hund förtjänade inte ödet till kungar av Frankrike trots att sin namn. Idag är den full av energi ... fööör, haha.

Hon följer dig överallt, really?! Haha ;-) Hoppas att det inte är något allvarligt, också. Księżniczko, jag ber för din lilla bebis även om ja är säker att hon snart går bÄttre med all din kärlek att du ger henne :-)
FredVisgot

2012-10-01 @ 11:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0