Så Roligt, Intressant, ""Logiskt""


 
 

Jag gillar så mycket namnet på månaderna i polska :

 

- Luty        : mycket kallt

- Kwiecień : blommor

- Czerwiec : mask

- Sierpień  : skära

- Listopad : löv som faller

- Grudzień : frusen mark

etc...

 

i Nazwy dni tygodnia :

 

- Poniedziałek = efter söndag (efter...inget arbete)

- Wtorek          = 2:a dag Sroda = środkowy dzień tygodnia - mellersta dag

- Czwartek      = 4:e dagen

- Piątek           = 5:e dagen

- Sobota         = sabbat

- Niedziela     = inget arbete

 

Vid första anblicken verkar det polska språket vara ett språk som är realistiskt, nära livets verkligheter och """logiskt""" (för en polask i alla fall). Ciąg dalszy nastąpi !

 

 


 


Kommentarer
Postat av: Casia

Polska är ett intelligent språk, eh? Fast så är det med alla ord... Tittar man närmare, ser man texten mellan raderna. Ciao!

Svar: Jag måste erkänna att det är mycket intressant. Idag har jag börjat att plugga polska. Spoko :-) Jag kollade en dokumetÄr på tv om Vatikan och påvar.

När påven Johannes Paulus II läste "Be not afraid" under hans besök i sitt hemland, han visste att polackerna kunde läsa mellan raderna och efter började strejker som organiseras av Solidarność, och början på slutet av den sovjetiska inflytandet. Jag undrar varför polackerna är begåvade för att läsa mellan raderna.


Jag vet inte om jag har redan sagt att den första polska ordet jag visste var Solidarność.


Idag började jag att upptäcka några saker om ditt hemspråk. Je suis tellement heureux :-) Pa pa
FredVisgot

2013-07-11 @ 19:24:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0