Piątek, 28 czerwca 2013


 
 
Kocham polskie piosenki. Jestem bardzo zmęczony. Dobranoc !
 
 


Kommentarer
Postat av: Casia

No to piekie, Froggie! Ja to za bardzo nie slucham polskich piosenek - w tym wypadku to ty jestes bardziej polakiem niz ja :-)

Svar: Tak, absolutnie zgadzam się z tobą. Jestem bardziej polskim niż ty. Jag kommer aldrig bli en polack som du, även om jag får det polskt medborgarskapet, pewnego dnia, pewnego dnia. Du röstar på mig när jag ska vara kandidat för det polska presidentvalet, ja? ;-) Man är polack, men man inte blir polack. Jag kommer aldrig att ha ett vitt och rött hjärta, en vit och röd själ som en polack till 100% som du. Jag lyssnar speciellt gamla polska låtar (i en första tid) och försöka ange den polska själen. Så fina men så trista låtar...men det alltid finns hopp.


Jag har en fråga för dig, om du vill svara, förstås : man säger till mig att de ryska och polska språken är identiska och att ryssarna och polackerna förstår sig när de talar på sitt eget språk. Czy to prawda? Ty, można zrozumieć kogoś, kto mówi po rosyjsku z tobą, czy nie? Förstår du det ryskt srpråket ? Förstår du när ryssar pratar ryska med dig eller ryssar förstår dig om du pratar polska med de?


Dobranoc !
FredVisgot

2013-06-30 @ 10:15:34
Postat av: Casia

Froggie, det stämmer att ryska och polska är väldigt lika (förutom alfabetet) men jag förstår definitivt inte allt som en ryss säger. Jag kan kanske förstå sammanhanget (om jag anstränger mig), men absolut inte med lätthet. Så nej - JAG kan i alla fall inte föra en konversation med en ryss!

Svar: Bardzo ciekawe :-) Wielkie dzięki za odpowiedź. Moi, jag kände att dessa två språk var helt olika. Men självklart, jag är inte en expert. Encore une fois, merci pour la réponse.


Visste du att de polska piloterna räddade Storbritannien under det andra världskriget? De var inte många, men var de bästa. De försvarade modigt Storbritannien (och beundrade mycket Winston CHurchill) för att befria deras hemland, Polen.
FredVisgot

2013-07-01 @ 10:51:28
Postat av: Casia

I know! Översatte en dokumentär för länge sen om just detta... Go Poland!

Svar: Det var otroligt vad de polska soldaterna gjorde. Men polackerna brukar göra mirakler (nie tylko Jan Paweł II). Polackerna har en stor inre styrka i deras själ/hjärta som gör att de kan dem flytta berg.

Människor gör narr av polackerna när jag talar om ditt land, men de vet ingenting på Polen och det polska folket. Själv vet jag inte mycket, bara historien och all vad du säger om ditt land, din familj när ni bodde dÄr. Vissa människor blir arg mot mig för att jag så ofta sÄger om Polen. De förstår inte varför detta land fascinerar mig sedan jag var barn.


Minns du hur kallas denna dokumentÄr? Jag ville gärna kolla den. Jag, jag har sett en dokumentÄr från Québec/Canada om det andra vÄrldskriget och propaganda. Det var för hemskt vad nazisterna gjorde mot polackerna.Tyskarna som kom att leva i Polen (vilket var en integrerad del av det Tredje riket för hälften, och den andra hade blivit en del av Sovjetunionen) såg polackerna som slavar och var mindre viktigt än deras hundar till dem. Stalin skickade polska soldater fångar i gulag i Sibirien, ville att de alla dö, men han visste att de var en stor tillgång i kampen mot tyskarna, eftersom de var redo att erbjuda sina liv för att befria sitt hemland, sina familjer.


Jag minns fortfarande denna bild på en liten polsk flicka taget av en amerikansk fotojournalist. Flickan grät döden av hennes äldre syster, hon satt bredvid den livlösa kroppen av hennes syster :-( Hon blev en symbol.


Jag kunde se igenom denna dokumentär hur livet var svårt/hemskt för polacker. De levde ett hevete. Hemskt ! Tur att det fanns modiga människor :-)
FredVisgot

2013-07-03 @ 09:01:31
Postat av: Casia

Ujuj, Froggie... Jag minns tyvärr inte vad den dokumentären hette. Det var ett tag sen.

Historien är inte alltid vacker, men den lär oss att det förgångna fortfarande lever i nuet. På gott och ont, eh?

Svar: Nie problemu :-)
Jag är fascinerad av Polens historia sedan jag var ett barn, men det är svårt för mig att förstå vad det innebär att vara en polsk. Hur är det möjligt att polackerna aldrig glömt vem de var, samtidigt som deras eget land inte längre funnits i 123 år? Ryssarna och tyskarna försökte att polackerna glömde som var, genom att tvinga dem att tala sina egna språk (tyska och ryska) och inte det polska språket.


Att vara statslös under 123 år och ändå vara medveten om man Är, veta som man är trots att generationer passerar med tiden. Det var litet samma sak med det portugisiska folket men bara 60 år (intressant eftersom de fortfarande tror på konungens återkomst (kungen Sebastião dödades i strid mot morerna i Marocko och hans kropp återfanns aldrig och blev kungen försvann- kommer en dag återvända för att återställa ära, makt över sitt land - Piątego Imperium. messianism). Däremot var det olika i alla fall.


Tyskarna och ryssarna försökte radera den vita-röda själen som Är i varje polack, förgäves. Vad är denna kraft som styr och stöder det polska folket under svåra tider i deras liv / historia? Vad är denna mystiska kraft som gör polackerna ett folk ifrån varandra? Svårt att svara på dessa frågor när man inte föds med en vit-röd hjärta.
FredVisgot

2013-07-06 @ 17:33:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0